Zamki i głośniki - wizyta w Supravox

Zamki i głośniki

W listopadzie odbyłem długo odkładaną wizytę w siedzibie producenta głośników, których używam w moich kolumnach. Do Bléré we Francji mam od siebie około 1680 km. Adres jak adres, ale gdy przyszło do organizacji wyjazdu i przyjrzałem się mapie okazało się, że region, w którym ma obecnie siedzibę Supravox to słynny trójkąt, pomiędzy rzeką Loarą i Le Cher. Krótko mówiąc dolina zamków nad Loarą. Środek transportu? Tylko samochód.

Głównym celem wizyty, było oczywiście bliższe poznanie z ekipą Supravox i z właścicielem marki, zobaczenie produkcji i odsłuchanie całej gamy głośników produkowanych w Bléré. Dojazd z noclegiem u starych znajomych w Wiesbaden zajął mi dwa dni. Na marginesie przejazd autostradą A19 we Francji dostarczył nieznanych od dawna wrażeń- doskonała nowa szeroka droga i minimalny ruch, momentami jak okiem sięgnąć byłem sam na drodze i to w sercu Europy.

Gdy wreszcie zjechałem z autostrady za Orleanem – trafiłem prosto na Blois nad Loarą. Mimo siąpiącego deszczu, zdecydowałem  zaparkować auto przy drodze niedaleko pięknego mostu Jacques’a Gabriela w samym centrum miasta i zwiedzić choć na szybko to miasto, które już  zza szyby zrobiło wrażenie.

Kolejnego dnia rano pojawiłem się w siedzibie Supravox, gdzie wreszcie poznałem osobiście Francka i Yanna, z którymi jak dotąd kontaktowaliśmy się na odległość.

Zaprosili mnie od razu do audytorium, czyli sali odsłuchowej, gdzie stoją ustawione prawie wszystkie kombinacje głośników i kolumn produkowanych przez Supravoxa.

CASTLES AND DRIVERS

Drugiego takiego miejsca by posłuchać całej gamy chyba nie ma. Co ciekawe standardowym wzmacniaczem używanym do zasilania kolumn, używanym tutaj jest własna konstrukcja oparta na tranzystorach w układzie 2 x 35 Watt. Aczkolwiek, na podorędziu znajduje się również SET 2A3 również produkcji własnej Supravox.

Odsłuchy, dyskusje i porównania zajęły z przerwami praktycznie cały dzień. Zaczęliśmy od Carli, obudowa bi reflex z jednym głośnikiem szerokopasmowym o średnicy 13,5 cm. Zaraz po niej bliźniacza Sheridanne, ta sama obudowa, ten sam głośnik szerokopasmowy, ale z dodanym głośnikiem wysokotonowym TG1. Całość zestrojono razem jako konwencjonalny zestaw dwudrożny.

Później zagrała Melodia  – dwudrożny zestaw w obudowie bi refelx, tym razem nieco większej, ponieważ obok tweetera TG1 występuje głośnik 165 GMF o średnicy 16,5 cm. Słuchaliśmy też modelu Bahia – obudowa typu TQWT z doskonale mi znanym głośnikiem 215 S Bicone w roli głównej. Przyszła też kolej na konstrukcję dwudrożną z głośnikiem 285 GMF w obudowie Jensen wraz tubą. Ponadto miałem możliwość odsłuchać  zestaw dwudrożny Dulcet, produkowany w oparciu o głośnik Supravox przez firmę Mantrasound z Florencji.

Nie ominęliśmy odgrody, którą Supravox rekomenduje, jako zestaw do samodzielnego wykonania. Ponadto miałem możliwość posłuchać czegoś, co jest aktualnie w trakcie przygotowania do wypuszczenia na rynek. Jest to dużych rozmiarów trójdrożna odgroda z dwoma głośnikami niskotonowymi 285 GMF, jednym średniotonowym 165 oraz tweeterem TG1. Muszę przyznać, że  imponuje w kontakcie na żywo.

CASTLES AND DRIVERS

Po sporej dawce muzyki, przeszliśmy do atelier, abym mógł zobaczyć jak powstają słynne głośniki. Przyszła więc pora by zobaczyć stosy  surowych „salaterek” jak w dosłownym przekładzie z francuskiego brzmi nazwa kosza głośnika.

ext-post-img

Membrany czekające na montaż w koszu, cewki, magnesy, z osobna i częściowo połączone, wreszcie gotowe głośniki czekające na pomiary testowe.

CASTLES AND DRIVERS

Jak już pisałem wcześniej głośniki są zawsze dobierane w pary pod względem jak najbliższych parametrów, tak by można się cieszyć jednakowej jakości dźwiękiem dochodzącym z obu kolumn.

Jest to istotne i tu w Bléré podchodzi się do tego bardzo poważnie. Jeżeli jakiś egzemplarz z kolei nie mieści się w wysoko postawionym standardzie, niestety wraca do powtórnego montażu od samego początku. Jakość  kosztuje.

Ponieważ lekko zgłodnieliśmy a pora była już właściwa Yann zaprosił mnie na obiad do małej brasserie w centrum miasteczka.  Oczywiście, w małym miasteczku wszyscy się znają, sezon nieturystyczny, przy stołach sami swoi. Zaproponowano boeuf bourguignon na co oczy mi się zaświeciły i natychmiast się zgodziłem. I to był strzał w dziesiątkę. Nie pamiętam już kiedy ostatnim razem jadłem tak wyśmienitą wołowinę. Kolejny mocny punkt wyprawy polecam Brasserie Union w Bléré. Tak na marginesie w moich dotychczasowych podróżach po Francji to oprócz jednego zupełnie przypadkowego samodzielnego odkrycia kulinarnego w jakieś bocznej uliczce w Paryżu, zazwyczaj jadłem wyśmienicie w tych przypadkach, gdy gospodarz Francuz prowadził w sobie dobrze znane miejsca – turysta to ma bowiem pod górę.

Gdy wróciliśmy do siedziby Supravox, czekał nas jeszcze jeden odsłuch. Koniecznie chciałem posłuchać głośników 215-2000, a te były zamontowane do prototypowej obudowy. Był to rodzaj linii transmisyjnej w dość nietypowym kształcie. Wygląda trochę jak R2-D2, natomiast grała bardzo przyjemnie. Na koniec odsłuchów wróciliśmy jeszcze do Carli, która już rano mnie urzekła.

Nazajutrz nie pozostało nic innego, jak zabrać się w drogę powrotną, a ponieważ, gospodyni hoteliku w którym się zatrzymałem uświadomiła mi, że w najbliższej okolicy, jest jeden z najpiękniejszych w całej Francji zamków postanowiłem go zobaczyć. I tak zaraz z rana pokonując zaledwie kilka kilometrów w górę rzeki Le Cher, drogą oczywiście,  znalazłem się w parku przy zamku Le Chenonceau. Można by narzekać, że to nie lato, i że deszcz mży, ale jesień też jest bywa olśniewająco piękna i potrafi oczarować sobie właściwą paletą kolorów. I tak właśnie było w Le Chenonceau.

CASTLES AND DRIVERS

I pomyśleć, że gdybym wsiadł w łódkę i popłynął z prądem rzeki, to po dosłownie pięciu kilometrach mógłbym wysiąść na brzeg w ogrodzie przylegającym do siedziby Supravox.

Upojony jesienną atmosferą ogrodów…

wsiadłem z powrotem do auta i po półtorej godzinie zobaczyłem Chambord.

CASTLES AND DRIVERS

Chyba jeden z najbardziej znanych zamków na świecie. W takiej to właśnie okolicy powstają znakomite głośniki Supravox.

Zobacz recenzje naszych produktów